Ce să faci înainte de a realiza planul de afaceri

Câteva idei care să te ajute să îți începi afacerea

Gabriela Nicolae

Ai hotărât să faci un plan de afaceri. Este foarte probabil ca în mintea ta să apară amintiri neplăcute despre documente lungi, care trebuie predate la timp și o mulțime de alte griji despre studii de piață și previziuni financiare.

Inspiră adânc.

Nu trebuie să fie așa. Astăzi vei afla o cale mai ușoară de a-ți începe afacerea și de a dezvolta o strategie de piață.

Dar mai întâi, să vorbim despre motivul pentru care faci un plan de afaceri. Majoritatea afaceriștilor încep să facă un plan de afaceri pentru că aplică pentru un împrumut sau caută fonduri de la investitori. Dar, dincolo de nevoia de a realiza un plan care să impresioneze banca sau investitorii, vrei sa construiești o companie stabilă. 

Planul tău de afaceri ar trebui să prezinte o privire de ansamblu asupra afacerii tale. Fiecare secțiune ar trebui să conțină doar câteva puncte, astfel încât să poți să realizezi schița acestui plan în doar câteva minute.

1. Identitatea ta. Ce diferențiază afacerea ta de altele? Pe ce te focusezi? De exemplu, identitatea unui magazin de biciclete ar putea fi următoarea: "Biciclete de înaltă calitate pentru familii și oameni obișnuiți, nu doar pentru pasionați." Cu această identitate, magazinul afirmă cine sunt și ce vor să facă. În mod ideal, ar trebui să reușești să îți descrii identitatea în una sau două propoziții scurte.

2. Problema pe care o rezolvi. Cum îți ajuți clienții? Cu ce problema vor apela la tine pentru a o rezolva? Nu te gândi că afacerea ta nu rezolvă o problemă. De exemplu, un nou restaurant va satisface cerea pentru un anumit tip de mâncare, sau o anumită atmosferă care nu este în momentul de față disponibila într-un anumit cartier. 

3. Soluția ta pentru problemă. Cum rezolva afacerea ta problema clientului? Care este produsul sau serviciul tău? Asigură-te că produsul sau serviciul satisfac nevoile clienților tăi.

4. Clientul tău. Care este clientul tău ideal? Un exercițiu bun este să creezi un client ideal, dar în acest stadiu poți doar să scrii câteva idei despre cine este clientul tău. Concentrează-te pe un anumit tip de client sau grup, deoarece, dacă te concentrezi pe "toată lumea" nu este o strategie prea bună pentru afacerea ta.

5. Competiția: Cine este competiția ta și ce te diferențiază de ea? Cu ce ești tu mai bun sau diferit de celelalte opțiuni puse la dispoziție de către concurența ta?

6. Canalele de vânzare. Cum vei ajunge la clienții pe care îi urmărești? Ai un singur punct de vânzare? Vinzi online? Te bazezi pe distribuitori să aducă produsele tale pe rafturile magazinelor?

7. Activități de marketing. Cum le vei aduce la cunoștință clienților tăi produsele sau serviciile pe care le oferi? Vei cumpăra reclame online?

8. Echipa ta. Probabil că singura cheie către o afacere de succes o reprezintă un grup de oameni care să transforme ideea în realitate. Ai oamenii potriviți pentru a face acest lucru? Dacă ai nevoie de noi membri ai echipei care să te ajute în dezvoltarea planului tău de afaceri, identifică-i acum.

9. Modelul tau de afacere. "Model de afacere" poate suna confuz, însă este de fapt doar modul în care ai de gând să faci bani. În stadiile timpurii ale schițării ideii tale de afacere poți să scrii câteva puncte despre cum vrei să faci bani și care vor fi cheltuielile pe care le preconizezi. Pe măsură ce lucrezi la ideea ta de afacere vei vrea să transformi aceste notițe inițiale într-o prognoză de vânzări și un buget alocat. Dar pentru cele câteva minute în care schițezi un plan de afaceri realizează doar o listă scurtă care să conțină lucrurile pentru care vei încasa bani și cheltuilelile principale pe care le vei avea în afacerea ta.

10. Termenele limită. Ideile nu reprezintă nimic dacă nu le pui în aplicare, iar tu trebuie să îți transformi ideea într-o afacere adevărată. Folosește termenele limită pentru a stabili care sunt elementele importante care trebuie realizate pentru a-ți începe afacerea. Trebuie să găsești o locație? Poate că trebuie să faci rost de toate aprobările necesare înainte de a-ți pune pe picioare afacerea, aceste termene limită te vor ajuta să vezi datele la care trebuie să realizezi tot ceea ce e necesar pentru ca afacerea ta să fie una de succes.

11. Parteneri și resurse. Dacă trebuie să lucrezi cu alte companii sau parteneri de afaceri pentru a-ți pune în aplicare ideea, notează acești parteneri și resursele de care ai nevoie aici. Ai nevoie de un producător sau un furnizor pentru produsele tale? Ai nevoie de un distribuitor care să aducă produsele pe rafturi? 

Asta e tot! Primul pas în a-ți schița afacerea ar trebui să dureze în jur de 20 de minute. Simplul fapt că notezi toate aceste detalii pe hârtie e un prim pas, iar apoi poți să revizuiești toate notițele. Tot ceea ce mai rămâne de făcut este să pui în aplicare aceste idei!

Sursa: www.inc.com