Comerțul online

Noua tendință a business-ului românesc

Arabela Acălinei

Comerțul electronic (în englezăElectronic Commerce sau e-Commerce) este activitatea de cumpărare sau vânzare prin intermediul transmiterii de date la distanță, activitate specifică politicii expansive a marketingului companiilor comerciale. Prin intermediul internetului se dezvoltă o relație de servicii și schimb de mărfuri între ofertant și viitorul cumpărător.” (potrivit Wikipedia)

Comerțul online este un domeniu care a prins în ultimii ani teren și pe piața românească, în continuă transformare și expansiune. Cererea pentru un astfel de comerț, mult mai eficient și simplu, este atât de mare, încât companiile românești sunt obligate să se adapteze noilor cerințe.

Potrivit unui studiu, peste 74% dintre adulţii din mediul urban deţin un smartphone ca telefon principal, în acest context experţii anticipând o evoluţie a pieţei de e-commerce din România în 2015 la aproximativ 650 milioane de euro. 

Pentru perioada următoare se estimează o creştere de 85% a numărului de utilizatori de smartphone, ceea ce, conform specialiştilor, va genera o creştere a volumului total de vânzări online. 

Comerțul electronic se prezintă în următoarele forme:

  • Business-to-Business (B2B) - caracterizat prin faptul că toți participanții sunt firme sau organizații.
  • Business-to-Consumer (B2C) - companiile vând persoanelor fizice, consumatorilor.
  • Consumer-to-Business (C2B) - persoanele fizice își oferă serviciile sau produsele companiilor, prin intermediul website-urilor.
  • Consumer-to-Consumer (C2C) - persoane fizice vând produse sau servicii către alte persoane fizice, prin intermediul website-urilor specializate (ex: ebay).
  • Government-to-Consumer (G2C) - Statul oferă servicii online  consumatorilor, de tipul plății impozitelor  etc.
  • Government-to-Business (G2B) - forma de comerț electronic prin care guvernul cumpără sau vinde persoanelor  juridice.
  • Comerțul mobil (m-commerce) - un  tip de comerț care utilizează comunicații mobile pentru a-și face publicitate la marfă sau servicii și pentru a realiza diverse tranzacții.

Avantajele comerțului online:

  • Accesul la o nouă piață și o categorie nouă, mai numeroasă, de consumatori.
  • Accesul din orice punct și prin orice dispozitiv, fix sau mobil, care se poate conecta la Internet.
  • Posibilitatea de a fideliza clienții, prin discounturi și promoții, sau prin campanii email.
  • Integrarea de servicii de suport online, prin care clienții să fie îndrumați spre cele mai avantajoase opțiuni. 
  • Actualizarea în timp real al stocului de produse și a promoțiilor.
  • Disponibilitate 24 din 24 de ore.
  • Atractivitate și prezentare detaliată a produselor, cu posibilitatea de a le atașa imagini.
  • Reducerea costurilor de tipărire a pliantelor sau cataloagelor.
  • Promovarea produselor, cu ajutorul bannerelor sau a newsletterelor.
  • Posibilitatea personalizării magazinului online, după specificul firmei și a fluxului de lucru.

Opţiunea pentru comerţ electronic înseamnă şi opţiunea pentru evoluţia entităţilor: apariţia unor activităţi, dispariţia altor activităţi, edificarea conţinutului unor activităţi sau modificarea ordinii de efectuare a unor activităţi, managementul sistemelor informaţionale inter-organizaţionale şi a tehnologiilor informaţionale şi de comunicaţie suport etc. Natura schimbărilor induse de comerţul electronic ţine în primul rând de modelul de comerţ electronic adoptat.

Deşi tendinţa comerţului electronic românesc prinde teren pe zi ce trece, România este încă într-o fază incipientă de dezvoltare a acestuia. Numărul magazinelor virtuale creşte vertiginos, ca şi numărul clienţilor care fac cumpărături online. Comerțul electronic însă, depinde de o serie de infrastructuri de bază ale economiei globale, inclusiv de infrastructura reţelelor de comunicaţii. Este de apreciat faptul că se înregistrează numeroase realizări tehnologice și în această direcție, facilitând astfel, în 2015, practicarea unui comerț electronic cât se poate de profesionist și eficient.


Articol realizat de Arabela Acălinei